Banan

Gränna golfklubbs första 9 hål togs i bruk 1989. Nästa 9 hål var klara två år senare. Efter en brand 2003 byggdes ett nytt klubbhus som erbjuder utmärkta lokaler för restaurang, kansli/shop och omklädningsrum.

Banan har väl tilltagna fairways och en luftig bansträcknings som gör att ”fore” sällan hörs. Trots detta är banan på sin håll utmanade för den som så önskar och vågar. Man möts av ofta ondulerade greener där inget hål är det andra likt och man kan verkligen tala om att varje hål har sitt eget rum. Man ska njuta av både spelet och omgivningen. Banans höga kvalitet har under senare år genererat ett gott rykte som sprids av såväl medlemmar som greenfeegäster.

Banan ligger strax söder om Gränna, med Västanå Slott som närmsta granne och endast ett stenkast från E4’an. Lätt att stanna till för en runda på resan eller bara att ta en lunch. Det finns flera boenden i närområdet och många sevärdheter och utflyktsmål för den som vill varva golfrundorna med annat.

Banan är en artonhåls skogsbana ritad av Peter Nordwall och utmärks av breda fairways och stora undulerade greener. Hålen lever med i landskapets naturliga karaktär.

Vissa hål har tillförts lite extra spänning och dramatik för att öka utmaningen ytterligare – 2:ans kraftigt undulerade green, laxtrappan på det långa 4:e hålet, 8:ans kulliga fairway, 11:ans högt liggande green, 14:s kuperade fairway och 18:e hålets utslag över och intill vatten är exempel på några av de utmaningar som väntar er på vår natursköna bana.

Mer information finns att läsa i Måldokument Bana och Övningsområden.

Vi får mycket beröm för vår bana som sköts av vår banchef Patrik Svensson tillsammans med banarbetarna.

Patrik Svensson

Banchef

Jon Forssén

Banarbetare

Joakim Palmér

Banarbetare

Baninformation för den nördige

60 bunkrar till en sammanlagd yta av 2 484 m2. Det ger 3,3 bunkrar per hål med en snittstorlek på 41 m2.

Vi har totalt 8 841 m2 green vilket i snitt är 491 m2 per green.

Du har från tee 5 027 m2 fairway att försöka träffa. Samt drygt 24 ha semiruff att leta boll i.

Som killen på bilden bredvid insett så finns det också vatten i spel. Drygt 2 ha på och intill banan.